پژوهش رویترز؛ مردم دیگر خبرهای ناراحت کننده و جنگ را کمتر دنبال می‌کنند

رویترز اعلام کرده در چند سال اخیر میل به آگاهی از اخبار کاهش شدیدی پیدا کرده است. در این گزارش آمده است که مردم از خبرهای ناراحت‌کننده مانند ماجرا‌های جنگ در اوکراین پرهیز می‌کنند.

پژوهشی جهانی نشان می‌دهد که در شش سال اخیر تعداد افرادی که به‌طور جدی پیگیر اخبار بوده‌اند تا حدود یک‌چهارم کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24 و به نقل از بی‌بی‌سی، مؤسسه رویترز دانشگاه آکسفورد در تحقیق عنوان کرده که اکنون حدود ٪۴۸ افراد در سراسر جهان به‌طور جدی پیگیر و علاقمند به اخبار هستند، در‌حالی‌که در سال ۲۰۱۷ این میزان ۶۳ درصد بود.

بیش از یک‌سوم مردم در سراسر جهان (حدود ٪۳۶) گفته‌اند که گاهی یا بیشتر اوقات آگاهانه از خبرها پرهیز می‌کنند.

پژوهشگران مؤسسه رویترز اعلام کرده‌اند که بنابر شواهد موجود مخاطبان «در ادامه خودداری از قرار گرفتن در معرض اخبار ناراحت‌کننده برای حفظ سلامت روانی خود به‌طور گزینشی از خبرهایی که در مورد جنگ اوکراین و بحران افزایش هزینه‌های زندگی پرهیز می‌کنند».

این گزارش نشان می‌دهد که استفاده از تلویزیون و رسانه‌های چاپی هم رو‌ به کاهش است و کاربران آنلاین هم نسبت به گذشته کمتر سراغ اخبار می‌روند و علاقه کمتری به خبرها نشان می‌دهند.

۴ نفر از هر ۱۰ نفر (٪۴۰) گفته‌اند که بیشتر اوقات به بیشتر خبرها اعتماد می‌کنند که این میزان نسبت به سال گذشته حدود دو درصد کاهش داشته است.

در این گزارش همچنین آمده است که بیش از نیمی (٪۵۶) از افرادی که در نظر‌سنجی شرکت کرده‌اند نگران تشخیص درستی و نادرستی اخبار آنلاین هستند که نسبت به گذشته افزایش دو‌ در‌صدی داشته است.

مهم‌ترین شبکه اجتماعی موجود برای اخبار همچنان فیس‌بوک است هر چند مدت‌هاست استقبال از آن رو به کاهش گذاشته است. در طول هفت سال گذشته تعداد افرادی که هر هفته برای آگاهی از اخبار به فیس‌بوک مراجعه می‌کردند از ٪۴۲ به ٪۲۸ رسیده است.

فیس‌بوک هم میزان انتشار اخبار را کاهش داده است و اعلام کرده است که اکنون پست‌های خبری کمتر از ٪۳ پست‌های جدید را شامل می‌شود.

یکی از دلایل چنین تغییری، رواج و افزایش روز‌افزون احساس مسموم و ناسالم بودن فضای گفتگو‌ها و اظهار‌نظرات در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.