پلان استراتیژیک انکشافی برای شهرها ایجاد شود

رئیس جمهور غنی به اعضای شورای عالی آب، اراضی و توسعه شهری دستور داده است تا برای 29 شهر باقی مانده پلان استراتیژیک انکشافی آماده کنند.

ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ای گفته که رئیس جمهور غنی در نشست دیروز (سه‌شنبه، 31، سرطان) شورای عالی آب، اراضی و توسعه شهری، به اعضای این شورا هدایت داده تا از پلان ستراتیژیک 5 شهر بزرگ کشور که توسط کمپنی بین‌المللی ساساکی ساخته شده، برای ساخت پلان ستراتیژیک انکشافی سایر شهرها الگو برداری کنند.

پلان‌های چارچوپ انکشاف ستراتیژیک شهرهای بزرگ در جلسه قبلی این شورا مورد تصویب قرار گرفته بود.

همچنین، در این نشست، رئیس اداره انکشاف زون پایتخت طرح انکشافی مرکز ولسوالی سروبی را ارائه کرده و گفته که این طرح در راستای انکشاف متوازن منطقوی، ایجاد زمینه سرمایه گذاری، حل مشکلات ترافیکی شاهراه کابل – جلال آباد و ایجاد محرکه اقتصادی مؤثر خواهد بود.

این طرح در نشست دیروز در پرنسیب تایید شده؛ ولی رئیس جمهور غنی گفته که جهت غنامندی بیشتر، این طرح با وزارت فواید عامه، والی کابل و سایر ادارات ذیربط شریک گردد و تا یک ماه دیگر همراه با پلان تطبیقی دوباره به جلسه شورای عالی آب، اراضی و توسعه شهری ارائه شود.

همچنین، در نشست دیروز شورای عالی آب، اراضی و توسعه شهری، طرح تدابیر جلوگیری از آلودگی هوا – کاهش تاثیرات ویروس کرونا نیز از سوی رئیس اداره ملی حفاظت محیط زیست به جلسه ارائه شده است.

این اداره پیشنهاد کرده تا جهت تشخیص دقیق آلودگی هوا، شبکه نظارت کیفیت هوا در شهر کابل ایجاد گردد و همچنین نگرانی خویش را پیرامون فعالیت داش‌های خشت‌پذی و گچ در زمستان، استفاده از ذغال سنگ در شهرک‌های رهایشی و بی کیفیت بودن مواد نفتی ابراز کرده است.

نشست پس از استماع نظریات اشتراک کنندگان فیصله کرد که به منظور جلوگیری از آلودگی هوا در شهر کابل، مصرف کنندگان ذغال سنگ قبل از شروع فصل سرما، فیلتر تصفیه کن هوا را نصب کنند.

درین جلسه همچنین فیصله شد که روی محتویات این طرح غور و بررسی مجدد صورت گیرد و مطابق نیازمندی‌های جامعه، دوباره آماده گردد.

از سوی دیگر، وزارت شهرسازی موضوع پیشنهاد تجدید قیمت برای زیربنا و زمین پروژه رهایشی پیروزی را نیز به نشست دیروز شورای عالی آب، اراضی و انکشاف شهری ارائه کرده و گفته که قیمت زمین و زیربنای این شهرک به منظور فروشات بیشتر باید کاهش یابد.

 

رئیس جمهور نیز گفته که نظریات وزارت شهرسازی و اراضی معقول است و دیدگاه دولت جمهوری اسلامی افغانستان موفقیت پروژه و ایجاد مسکن برای مردم است نه عایدات و به منظور تصویب و تصمیم گیری بیشتر، این موضوع به یکی از جلسات آینده کابینه ارائه گردد.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.