نمایشگاه «عید بازار»؛ نمایش کیف و کفش ساخت هرات زیر یک سقف

همزمان با فرارسیدن عید سعید قربان، نمایشگاه چهار روزه تولیدات داخلی تحت نام «عید بازار» در ولایت هرات گشایش یافت.

در این نمایشگاه کیف و کفش‌های تولید هرات در 56 غرفه به نمایش گذاشته شده است.

شماری از مسئولان محلی هرات روز گذشته (چهارشنبه، 13 جوزا)، این نمایشگاه را افتتاح کردند.

عبدالوهاب امینی، مسئول صنف کفش دوزان ولایت هرات به خبرگزاری وطن24 گفت: «نمایشگاه عید بازار بخاطر این برگزار شده تا تولیدات داخلی هرات را به مردم افغانستان به ویژه خود هرات معرفی کنیم».

به بیان آقای امینی، حدود 380 کارگاه تولیدی کوچک و 12 کارگاه صنعتی بزرگ کفش در هرات فعالیت دارند که روزانه صدها جوره کفش را تولید می‌کنند.

اما او افزوده که واردات اجناس کالاهای مشابه خارجی به داخل کشور، بازار محصولات داخلی کشور را کم‌رنگ کرده است.

عبدالجلیل پیروز، سرپرست صنف کیف‌دوزان هرات هم با تائید این چالش گفت که حکومت با بالا بردن تعرفه‌ گمرگی محصولات خارجی مشابه، برای رونق بازار تولیدات داخلی کشور تلاش کند.

به بیان آقای پیروز، حدود 50 کارگاه تولید کیف در هرات فعالیت دارد که روزانه دست‌کم 200 عدد کیف با طرح مختلف تولید می‌کنند.

به باور وی، با اینکه کیف‌های تولید هرات با کیفیت تولید می‌شود اما به خارج از کشور صادر نمی‌شود.

محمد حسین احمد، یکی غرفه‌ داران کفش در نمایشگاه عید بازار هم از رقابت شدید محصولات خارجی با تولیدات داخلی ابراز نگرانی کرده و خواستار برطرف شدن این معضل شد.

او گفت: «حکومت با وضع تعرفه‌های گمرکی بر محصولات خارجی مشابه، میان کالاهای داخلی و خارجی توازن برقرار کند».

از جانبی‌هم، سرپرست اتاق‌های تجارت و سرمایه گذاری کشور نیز در سفرش به هرات و بازدید از این نمایشگاه، خواستار ایجاد یک نمایشگاه دایمی برای تولیدات داخلی شد.

محمد یونس مهمند گفت: «تقریبا هزار کارخانه در ولایت هرات فعالیت است. این تعداد کارخانه نیاز به یک نمایشگاه دایمی دارد تا بتواند توجه کشورهای خارجی را برای سرمایه گذاری جلب کند».

آقای مهمند بیان داشت که تاجران و صنعت کاران امیدوارند تا امارت اسلامی زمینی را برای یک نمایشگاه دایمی تولیدات داخلی اختصاص بدهد.

اما معاون والی هرات در این نمایشگاه وعده داد که وزارت مالیه با وضع تعرفه‌های گمرگی، از ورود اجناس خارجی مشابه به داخل کشور جلوگیری می‌کند.

این نمایشگاه در حالی برگزار شده که که چهار روز قبل نیز ولایت هرات شاهد افتتاح یک نمایشگاه مشابه به این بود.

 

منبع خبرگزاری وطن
توسط مراد یوسفی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.