نشست علمی راه لاجورد در ولایت بادغیس برگزار شد

به گزارش خبرگزاری وطن۲۴، در این نشست علمی، استادان مؤسسات تحصیلات عالی بادغیس مقالات علمی شان را پیرامون اهمیت راه ترانزیتی لاجورد ارایه کردند و بر اهمیت اقتصادی این مسیر برای افغانستان و کشورهای منطقه تاکید نمودند.
فیض محمد میرزازاده معاون و سرپرست ولایت بادغیس راه لاجورد را کوتاه ترین، مطمئن ترین و کم هزینه ترین مسیر برای انتقال صادرات کشور به اروپا عنوان کرد و تأکید نمود که این راه تاریخی کشور ما را به شاهراه ترانزیت آسیا مبدل می‌کند.

آقای میرزازاده علاوه کرد که گشایش راه لاجورد دستاورد بزرگی در راستای پیشرفت و توسعه تجارت افغانستان با جهان است و به کارگیری از این مسیر در داد و ستدهای تجارتی، زمینه تقویت همگرایی اقتصادی در منطقه را نیز فراهم خواهد کرد.
سرپرست ولایت بادغیس افزود استفاده از راه لاجورد در مبادلات تجارتی، نه تنها باعث کاهش چشمگیر در زمان و قیمت انتقال اموال تجارتی کشورهای منطقه می‌شود، بلکه اتصال افغانستان و سایر کشورهای آسیای جنوبی را با آسیای مرکزی، حوزه قفقاز و اروپا نیز فراهم خواهد ساخت.
آقای میرزازاده از تلاش‌های رهبری حکومت وحدت ملی در راستای گشایش این راه تاریخی ابراز قدردانی کرد و افزود برنامه‌هایی اقتصادی رییس جمهور افغانستان در بسیج کردن کشورهای همسایه برای ایجاد همگرایی اقتصادی منطقه‌ای به ثمر نشسته است.
راه لاجورد که تولیدات داخلی کشور را از بندر آقینه در ولایت فاریاب و بندر تورغندی در ولایت هرات به اروپا می‌رساند، چندی پیش در ولایت هرات توسط محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان گشایش یافت.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.