معلولان؛ عضو جداناپذیر جامعه و به دنبال توجه بیشتر

 

معلولیت و چالش‌های سر راه معلولان در افغانستان معضلی است که باعث شده شمار زیادی از این افراد با محرومیت‌های بی‌شماری به سر ببرند.

چالش‌هایی که به گفته آنان از متن جامعه سرچشمه گرفته و نسبت به حقوق آنان کم‌توجهی صورت می‌گیرد.

در همین رابطه امید حقجو گلرانی، عکاس خبرنگار معلول در هرات برای ترویج فرهنگ معلولیت و نشان دادن توانایی‌های آنان در بین جامعه اقدام به تزئین “چوک توانمندان” با نقاشی‌هایی از افراد معلول کرده است.

او در صحبت با خبرگزاری وطن24 می‌گوید که برخوردها و عدم توجه جدی به حقوق افراد دچار معلولیت در جامعه، او را وادار ساخته که با هزینۀ شخصی‌اش اقدام به تزئین و نقاشی در “چوک توانمندان” هرات کند.

می‌گوید این عملکرد او باعث می‌شود مردم به این باور برسند که افراد معلول هم توانایی دارند و می‌توانند به عنوان اعضای فعال جامعه نقش ایفا کنند.

آقای گلرانی ادامه می‌دهد که مردم وقتی این عملکرد او را به عنوان یک فرد معلول می‌بینند خوشحال می‌شوند و از آن استقبال می‌کنند.

قرار است امید علاوه بر رنگ‌آمیزی و نقاشی چوک توانمندان در آن گل هم بکارد و به صورت اساسی تزئین و آماده کند.

سال گذشته بود که او با رنگ‌آمیزی و نقاشی در این چوک، آن را به نام چوک “توانمندان” مسمی کرد.

چوکی که به گفته وی بعد از یک سال نسبتا تخریب شده و می‌خواهد با دوباره سر و سامان دادن آن نماد توانایی افراد معلول را زنده نگهدارد.

او همچنین از کم‌مهری‌های حکومت نسبت به تامین حقوق افراد معلول شکایت دارد.

به بیان وی، حکومت از گذشته تا کنون کار بنیادی در جهت حمایت از معلولان نکرده است.

به باور آقای حقجو، یک معلول می‌تواند همانند یک فرد عادی در ادارات دولتی کار کند؛ اما این مسئله در ادارات دولتی افغانستان کم‌رنگ است و معلولان حتی در اداره‌ی خودشان (شهدا و معلولان) نمی‌توانند شامل وظیفه شوند.

وی از حکومت جدید می‌خواهد به این روند خاتمه دهد.

امید حقجو گلرانی، عکاس خبرنگار معلول در هرات کسی است  که در گذشته هم اقدامات زیادی در راستای دادخواهی نسبت به حقوق معلولان کرده است.

فعالیت رسانه‌ای، اشتراک و کسب دست‌آورد در مسابقات ورزشی مهم جهانی از آدرس معلولان افغانستان، فعالیت‌های مدنی و حمایت از افراد بی‌بضاعت و معلول در اوج شیوع کرونا در هرات از جمله کارهایی است که او انجام داده است.

او می‌گوید در آینده هم تلاش‌های خود را جهت حمایت از معلولان توقف نمی‌دهد و در این مسیر تلاش خواهد کرد.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.