فیروزکوه غور با چالش آلودگی هوا روبروست/مسئولان اطمینان از کنترل اوضاع می‌دهند

آلودگی هوا چالش است که در چند سال اخیر در افغانستان خطر آفرین شده و نام بعضی شهر‌های افغانستان را به لیست خطرناک‌ترین شهرهای جهان از لحاظ آلودگی قرار داده است.

در این میان، نگرانی‌ها از افزایش آلودگی در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور که از ولایت‌های رو به انکشاف کشور است افزایش یافته است.

علت اصلی بروز این نگرانی‌ها افزایش جمعیت این شهر در سال‌های پسین، استفاده مردم از ذغال سنگ و چوپ برای گرم کردن خانه‌ها و کافی نبودن برنامه‌های انکشافی_عمرانی در مرکز این شهر گفته می‌شود.

همچنین افزایش بیجاشدگان داخلی از مناطق دور دست غور به مرکز شهر هم باعث شده اکثریت آنان با فرهنگ شهر نشینی بلدیت نداشته باشند و در خلق آلودگی و خطر آفرینی از ناحیه محیط زیست در سال‌های آینده غور ایجاد کننده خطر باشند.

اما مسئولان در شاروالی فیروزکوه نوید از مناسب بودن وضعیت محیط زیستی این ولایت می‌دهند و خطر از این ناحیه را هم در حال حاظر و هم در آینده اندک و قابل کنترل می‌دانند.

محمد عارف قاضی زاده، شاروال فیروزکوه در مصاحبه با خبرگزاری وطن24 گفت: “شهر فیروزکوه با جمعیت اندک و توسعه نسبتا پایین از لحاظ آلودگی هوا با چالش بزرگی روبرو نیست.”

به بیان وی اداره شاروالی فیروزکوه وضعیت محیط زیستی این شهر را تحت کنترل دارد و با عملی نمودن برنامه‌های ایجاد فضای سبز، ساخت کانالزسیون شهری و آگاهی‌دهی به مردم از روند آلودگی بیش از حد هوا جلوگیری می‌کند.

او می‌افزاید فرهنگ و رعایت مقررات شهر نشینی از سوی مردم فیروزکوه نسبتا خوب رعایت می‌شوند و این امر سبب شده هر ساله آلودگی هوا در این شهر قابل نگرانی نباشد.

وی تصریح می‌کند در صورت انکشاف بیشتر و افزایش جمعیت فیروزکوه در سال‌های آینده برنامه‌های دقیق جهت جلوگیری از آلودگی هوا در نظر گرفته شده است.

الودگی هوا در افغانستان به علت نبود کانال‌های گازی در شهر‌ها جهت استفاده سوختی، از خطرات جدی و قابل نگرانی به حساب می‌آید.

همچنین این روند از باشندگان شهر‌ کابل و چند بشهر بزرگ دیگر افغانستان سالانه قربانی می‌گیرد.

آگاهان محیط زیست بر این باورند که در صورت که دولت در شهر‌های رو به رشد و کم جمعیت برنامه های پیشگرانه را طرح ریزی نکند یقینا این شهر‌ها هم در سال‌های آینده برای زیستن نامناسب می‌شوند و این روند باعث افزایش مرگ و میر و خلق مریضی های خطرناک در بین مردم خواهند شد.

آنان همچنین اظهار می‌کنند شناسایی عوامل آلودگی هوا و از میان برداشتن منابع انتشار آلودگی هوا از قبیل صنایع تولیدی، جاده‌های خامه، سیستم حمل و نقل، انسداد جاده، گسترش فضای سبز و… توسط دولت از نکات مهمیست که مانع افزایش آلودگی خواهند شد.

به عقیده آنان در این میان رسانه‌ها و فعالان مدنی هم در شرایط حاضر می‌توانند نقش مهمی در آگاهی دهی به مردم جهت بالا بردن فهم شهر نیشینی و متوجه کردن آنان از خطرات آلودگی هوا داشته باشند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.