فاجعه انسانی در کمین ولسوالی جوند بادغیس/ مردم نیاز فوری به مواد غذایی و دارو دارند

در این میان کودکان و بیماران وضعیت دشوارتری دارند و تداوم محاصره اقتصادی سبب بروز فاجعه انسانی در جوند خواهد شد.

عبدالله افضلی، معاون شورای ولایتی بادغیس به خبرگزاری وطن24 گفت: چیزی به یک فاجعه انسانی در جوند باقی نمانده و مردم دیگر هیچ گونه ذخیره غذایی و دارویی را در اختیار ندارند.

وی ادامه داد طالبان در دور قبلی محاصره جوند، تنها مسیرهای اصلی را به روی رفت و آمد موترها و مردم بسته بودند اما این بار حتی راه‌های فرعی توسط این گروه مسدود شده‌اند.

به گفته معاون شورای ولایتی بادغیس تا اکنون گفتگو با طالبان راه به جایی نبرده و این گروه همچنان بر محاصره جوند تأکید دارد.

محاصره جوند از یک سال پیش و با مسدود شدن راه اصلی این ولسوالی به دیگر ولسوالی‌ها و شهر قلعه‌نو آغاز شد که با واکنش متقابل دولت روبرو شد.

دولت هم برای مدتی مسیر اکمالاتی این گروه را در جوند بست و اعضای آن هم در محاصره قرار گرفتند.

طالبان باز هم بیکار ننشست و حدود دو ماه پیش برق شهر قلعه‌نو را در مسیرهای ولسوالی قادس قطع کرد که دو هفته دوام یافت و با وساطت بزرگان به آن پایان داده شد.

قرار شد که دولت راه جوند را به روی طالبان باز کند و این گروه هم علاوه بر مشکل برق باید محاصره مردم جوند را پایان می‌داد.

اما به بیان معاون شورای ولایتی بادغیس، طالبان به تنها به وعده خود عمل نکردند بلکه محاصره جوند را تشدید کرده و دو هفته است که از ورود مواد غذایی و دارو به آن خودداری می‌کنند.

افضلی تأکید کرد: “وضعیت در جوند بسیار فوق العاده نگران کننده و خطرناک است و از این می‌ترسیم که گرسنگی شدید فاجعه انسانی را سبب نشود.”

اما غفور ملکزی، والی بادغیس می‌گوید به کمک نیروهای خارجی به زودترین فرصت مواد غذایی را از طریق هوا به جوند انتقال خواهند داد.

او گفته انتقال مواد برخی مواد از طریق هوا به این ولسوالی تا مدتی خطر را از مردم دور می‌کند و پس از آن تصمیم گرفته خواهد شد که چه اقدامی برای برطرف شدن این مشکل باید انجام داد.

والی بادغیس زمان دقیقی را برای آغاز ارسال کمک‌ها به جوند مشخص نکرد.

جوند دورترین ولسوالی از مرکز ولایت بادغیس می‌باشد که نزدیک به 12 سال راه‌های زمینی آن توسط طالبان به روی دولت بسته بوده است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.