طالبان تا هنوز شرایط خروج سربازان امریکایی را فراهم نکرده‌اند

فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش امریکا گفته‌است که طالبان تاهنوز شرایط خروج نیروهای امریکایی را از افغانستان را فراهم نکرده‌اند.

جنرال کنت مکینزی، فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش ایالات امریکا روز چهارشنبه (۲۱ جوزا) گفته است که او طرفدار خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان، نیست.

او افزود که طالبان تاهنوز شرایط خروج نیروهای امریکایی را از افغانستان را فراهم نکرده‌اند و ازهمین‌رو او خروج کامل را ازاین کشور را، توصیه نمی‌کند.

او می‌افزاید که هرچند بربنیاد توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان، امریکا نیروهایش را درافغانستان از مرز ۸ هزار پایین برده است، اما به‌گفتۀ او خروج کامل نیروهای امریکایی تا بهار آینده – به شرایط بستگی خواهد داشت.

او در این باره گفت: “آنچه که امریکا را تهدید می‌کند طالبان نیست. هرگز طالبان نبوده. منبع تهدید گروه‌هایی هستند که آنها اجازه حضورشان در افغانستان را می‌دهند.”

او به گروه وابسته به داعش، در افغانستان و القاعده اشاره کرد.

او اضافه کرد: “به باور ما طالبان دوست داعش نیستند و در برابر آنها کار می‌کند. اما برای من به این اندازه روشن نیست که آنها همین موضع‌گیری را در برابر القاعده نیز داشته باشند.”

این جنرال امریکایی همچنان گفت که دولت ترامپ در ارزیابی مسیر پیش‎رو در افغانستان درگیر دیالوگی خیلی قوی در داخل و با اعضای ناتو و شرکای ائتلافی خود است.

اخیرأ، شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی گفت که روابط طالبان به ویژه شبکۀ حقانی با القاعده هنوز هم نزدیک است و تمامی بخش‌های توافق‌نامه صلح با طالبان چالش بر انگیز استند.

در این گزارش گروه تحلیلی و نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد آمد‌ه‌است که طالبان در جریان بحث و گفت‌وگوهای شان با امریکا، به‌گونۀ منظم با القاعده رای زنی کرده‌اند و تضمین داده‌اند که به روابط تاریخی شان حرمت بگذارند.

در این گزارش آمده‌است که طالبان با شبکۀ القاعده دوستی، مبارزه مشترک و همبستگی ایدیالوژیک دارند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.