سفیر هند و چند وزیر کابینه کشور به غور سفر کردند

به گزارش خبرگزاری وطن24، وزیران اقتصاد، تحصیلات عالی، مبارزه با حوادث طبیعی کشور و سفیر هندوستان روز گذشته (شنبه، 4 جوزا) به ولایت غور سفر کرده و در مراسمی ضمن شنیدن مشکلات مردم به آنان وعده رسیدگی بیشتر از گذشته را دادند.

در محفل یاد شده غلام ناصر خاضع، والی غور گفت: باشندگان این ولایت، آسیب پذیرترین و فقیرترین مردم کشور بوده و با خشکسالی‌ها، سیلاب‌ها و محرومیت‌های زیاد مواجه‌اند.

او اشاره کرد با اینکه کشورهای کمک کننده جهان سیل‌آسا به افغانستان کمک سرازیر کردند اما در غور زیر بنای اساسی که محرومیت و فقر باشد، تغییر نکرده و انکشاف در این ولایت به یک رویا تبدیل شده است.

آقای خاضع، از کمک‌های کشور هندوستان در غور اظهار قدردانی کرد و گفت: “از این کمک‌ها دو پایه پل موتر رو، تعمیر دو باب کلینیک، تعمیر پنج باب مکتب، تعمیر دو اداره دولتی، ایجاد کورس‌های فن حرفه و اعمار ده‌ها بند و سر بند، استدیوم ورزشی، پل و پلچک ساخته شده و جای سپاس‌گزاری است که امروز سنگ تهداب دانشکده زراعت را گذاشتیم”.

والی غور کمک‌های یاد شده را ضمن اینکه به دیده‌ قدر نگریست، ناکافی خوانده از سفیر هند خواست تا این ولایت را مورد توجه خاص قرار دهند.

فضل‌الحق احسان، رئیس شورای ولایتی غور از کمک‌های کشور هندوستان به نمایندگی از مردم قدردانی کرد و خواهان کمک به پروژه آب صحی آشامیدنی، اسفالت سرک‌های فرعی داخل شهر فیروزکوه و بورسیه‌های تحصیلی بیشتر، برای مردم این ولایت شد.

او، از وزیر اقتصاد خواست تا صدای مردم غور را به رئیس جمهور رسانده و بگوید غوری‌ها نیاز به سرک و برق دارند، به وزیر تحصیلات عالی پیشنهاد کرد تا زمینه تحصیلات عالی باشندگان این ولایت را با ایجاد دانشکده‌های اقتصاد و طب فراهم کند.

رئیس شورای ولایتی غور در ادامه به خسارت‌های هنگفت مالی و جانی ناشی از سیلاب در غور اشاره کرد و از وزیر دولت در امور حوادث طبیعی خواست تا توجه و رسیدگی کند.

آقای وینای کمار سنگهه، سفیر هندوستان گفت: “جای افتخار است که به غور آمدم همه‌ مردم هندوستان به غور آشنایی دارند، ما همکاری‎های خود را به افغانستان از سال 2005 به اساس تفاهم دو جانبه انجام داده و کمک‌های خود را از طریق دولت افغانستان مطابق قانون به مصرف رسانده‌ایم”.

سفیر هند افزود، هندوستان تا اکنون در غور، 10 پروژه را تکمیل و هفت پروژه دیگر را روی دست دارد که هزینه آن به سه میلیون دالر می‌رسد.

این پروژه‌ها در بخش‌های ساختمان مکتب و تحصیلات عالی، ترمیم سرک و کانال، زراعت و آبیاری بوده است.

او همچنین اطمینان داد که در آینده به ولایت غور بیشتر توجه صورت می‌گیرد.

مصطفی مستور، وزیر اقتصاد کشور ضمن پذیرفتن محرومیت مردم غور، گفت: “ما پلان داریم تا سرک چشت – هرات، گردن‌دیوال و پروژه بند برق پوزه لیچ به پایه اکمال برسد که بر زندگی مردم غور تاثیر مثبت دارد”.

پوهنمل خواجه عمر صدیقی، وزیر تحصیلات عالی کشور به مردم وعده ایجاد دانشکده کمپیوتر ساینس و اقتصاد را در ولایت غور داد.

او از تطبیق اصل شایسته‌ساری در اداره‌اش سخن گفت و مبارزه با فساد را در اولویت کارش خواند.

نجیب آقا فهیم، وزیر دولت در امور حوادث طبیعی از کمک‌های که در گذشته توسط دولت و موسسات به مردم غور صورت گرفته نام برد و اشاره به خسارت‌های اخیر مردم از ناحیه سیلاب کرد.

او ادامه داد منار باستانی جام از جمله میراث‌های فرهنگی جهان است و توجه خاص برای حفظ آن صورت خواهد گرفت و برای آسیب دیده‌گان ولسوالی تولک غور از طریق هرات و برای سایر آسیب دیده‌گان از طریق مرکز این ولایت رسیدگی می‌شود.

سال‌هاست که مسئولان و مردم غور از محرومیت در این ولایت سخن می‌زنند.

این سروصداها در سال گذشته بیشتر اوج گرفت و باعث شد تا غور از ولایت درجه سه به درجه دوم ارتقأ پیدا کند.

اکنون هم برخی از وزیران کشور و سفیر یکی از کشورهای کمک‌کننده به افغانستان وعده رسیدگی بیشتر به مردم این ولایت را دادند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.