راه لاجورد می‌تواند یک تحول بزرگ اقتصادی را ایجاد کند

به گزاش خبرگزاری وطن24، آقای نوری، می‌گوید: “راه لاجورد از اهمیت اقتصادی زیادی برای کشور برخوردار بوده و می‌تواند یک تحول بزرگ اقتصادی را ایجاد کند.”
وی بیان داشت این پروژه در نزد حکومت وحدت ملی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و تلاش برای عملی ساحتن آن ادامه دارد.
به باور او عملی شدن این پروژه می‌تواند اتصال افغانستان را با کشورهای دور و نزدیک مساعد کند.
آقای نوری یادآور شد از چهار سال به این طرف تلاش برای عملی شدن این پروژه وجود داشته و در حال تکمیل شدن است.

در همین حال محمد فقیری، استاد دانشگاه هرات می‌گوید: “عملی شدن این پروژه بزرگ اقتصادی می‌تواند وابستگی افغانستان را از کشورهای همسایه به ویژه پاکستان کم کند.”
این استاد دانشگاه هرات به این بارو است که تبادله کالاهای اقتصادی افغانستان از این راه به دیگر کشورها می‌تواند زمینه رشد اقتصادی را فراهم کند.
وی یادآور شد این پروژه بزرگ منطقوی نه تنها از لحاظ اقتصادی دارای اهمیت می‌باشد بلکه در روابط فرهنگی افغانستان با دیگر کشورها تأثیرگزار است.
کارشناسان اقتصادی به این باور هستند که راه لاجورد از فاصله کمتری برخوردار است و این راه برای بازرگانان کشور بهترین راه نسبت به بندر کراچی پاکستان می‌باشد.
آنان می‌گویند که وارد کردن کالاهای تاجران کشور از بندر کراچی پاکستان تا رسیدن به مرزهای شرقی کشور 5 هزار دالر هزینه داشته در حالی که از راه لاجورد دو هزار دالر هزینه دارد.
این کارشناسان تأکید می‌کنند با عملی شدن این پروژه افغانستان از این راه به کشورهای اروپایی شرقی و غربی وصل می‌شود.
افغانستان از لحاظ اقتصادی به کشورهای همسایه به ویژه ایران و پاکستان وابستگی زیادی دارد و در سال‌های گذشته روابط بازرگانی افغانستان با پاکستان همواره دچار تنش بوده است.
بارزگانان کشور همیشه از اذیت و آزار دولت پاکستان شکایت داشته و خواهان حال این مشکل شده بودند.
عملی شدن پروژه راه لاجورد می‌تواند برای افغانستان دارای منفعت زیاد اما برای پاکستان گران تمام شود.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.