دیدار شماری از فعالان دینی، فرهنگی و اجتماعی هرات با علمای وحدت‌گرا

در سلسله دیدارهای شماری از علمای دینی، فرهنگیان، مسئولان نهادی اجتماعی و دانشگاهیان با چهره‌های اخوت‌گرا، از هفته وحدت و میلاد با شکوه نبی گرانقدر اسلام(ص) گرامی داشت شد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، در این نشست‌ها که با دیدار مولوی غلام سرور بارکزی، رئیس اسبق کمیته صلح ولایتی، فرمانده مجاهد، عالم فاضل و روحانی تقریبی در هرات آغاز شد، پیرامون لزوم وحدت اسلامی میان امت مسلمان، به خصوص ملت دانای افغانستان صحبت‌هایی صورت گرفت.

حجت‌الاسلام والسملین رضازاده، معاونت شورای اخوت اسلامی هرات بیان کرد که مجاهدت‌ها و تلاش‌های چهره‌هایی همچون مولوی غلام سرور بارکزی بوده که دشمنان دین خدا نتوانستند به آرزوها و نقشه‌های شوم خود دست بیابند.

او از آقای بارکزی خواست همچنان بر مسیری که از قدیم تا کنون بر آن روان است، استوار بوده و  نقشی کلیدی در وحدت‌گرایی داشته باشد.

در همین حال محمد داوود افشار، معاون فرهنگی – سیاسی مجتمع قرآن و عترت در ولایت هرات، شخصیت وحدت‌گرای مولوی غلام سرور بارکزی را مهمترین عامل موفقیت‌های وی در دوران فعالیت در کمیته صلح ولایتی دانست.

به بیان وی، همواره چهره‌های میانه رو مثل این روحانی بوده که توانسته یک جامعه را از بحران و سرنگونی بیرون آورد و مردم این اتفاقات را فراموش نخواهند کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین اشتری، از مدرسین علوم دینی در هرات با بیان اهمیت زیاد وحدت در میان امت اسلامی، یگانه راه حل مسائل این روزهای جهان اسلام را این روش عنوان کرد.

به گفته او، اگر جهان اسلام، به خصوص افغانستان دچار درگیری‌ها و تنش‌هایی شده، ناشی از نفاق و دسته بندی‌ها بوده است.

این روحانی هم گسترده سازی وحدت و اخوت اسلامی را لازمه یک جامعه اسلامی دانست.

در همین حال مولوی غلام سرور بارکزی، رئیس سابق کمیته صلح ولایتی هرات و از چهره‌های وحدت‌محور در این ولایت، با قدردانی از حضور این جمع، تاکید کرد هفته وحدت مسلمین، هفته رحمت است که به آبروی پیامبر مکرم اسلام(ص) به وجود آمده است.

او مطرح کرد چه بهانه‌ای بهتر از میلاد حضرت محمد مصطفی(ص) می‌تواند خنثی ساز دسیسه‌ها و دشمنی‌ها باشد و وحدت مسلمین را پدیدار کند؟

وی افزود همواره به عنوان فردی که اگر می‌تواند در وحدت آفرینی سهم داشته باشد، تلاش خود را ادامه خواهد داد.

آقای بارکزی در ادامه بیان کرد شیعه و سنی، برادرانی هستند که امکان جداسازی آنان در هیچ شرایطی فراهم نیست.

مشابه این دیدار توسط همین جمع با حجت الاسلام والمسلمین یزدانی، خطیب مسجد جامع جبرئیل هرات هم صورت گرفت.

در این دیدار از این شخصیت دینی به عنوان تلاشگر فعالیت‌های وحدت آمیز و تقریبی یاد شد.

آقای یزدانی در گفته‌های خود مطرح کرد که برادری پیروان اهل سنت و تشیع، نیاز امروز افغانستان و جهان اسلام است.

به بیان او، هیچگاه یک سنی واقعی از شکست شیعه و یک شیعه واقعی از شکست سنی خوشنود نیست و این فلسفه اصلی وحدت در میان مسلمین می‌باشد.

امام مسجد جامع جبرئیل هرات در ادامه بیان کرد عقاید وحدت آمیز می‌بایستی به سطح عموم مردم گسترش پیدا کند و علمای وحدت گرا باید این اعتقاد خود را تبیین و در جامعه نهادینه بسازند.

گفتنی است هفته وحدت اسلامی از دوازدهم ماه ربیع‌الاول که مصادف با سال‌روز میلاد پیامبر خوبی‌ها، حضرت محمد(ص) به روایت اهل سنت است، آغاز و با سپری کردن هفدهم ربیع‌الاول که میلاد این حضرت(ص) و امام جعفر صادق(ع) به روایت اهل تشیع می‌باشد، ادامه پیدا می‌کند.

مردم هرات همه ساله از این ایام با شکوه و جلال فراوانی تجلیل می‌کنند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.