در صورت بی‌توجهی چهره کهن و تاریخی غور از بین خواهد رفت

شماری از فرهنگیان و فعالان غور با نگرانی از وضعیت وخیم آبدات تاریخی این ولایت، خواستار توجه نهادهای فرهنگی و جهانی به میراث‌های فرهنگی این ولایت شده‌اند.

این نگرانی‌ها در پی بی‌توجهی حکومت و سازمان جهانی یونسکو نسبت به بازسازی منارجام این ولایت بیشتر شده است.

فضل‌الحق فایق، از فرهنگیان شناخته شده غور در صحبت با خبرگزاری وطن24 می‌گوید: “در گذشته توجهی آن‌چنانی و تقریبا هیچ توجهی به فرهنگ و آبدات تاریخی غور نشده و این موضوع باعث شده که بخش اعظم از آنان در حال فروپاشی باشند.”

آقای فایق که در مورد آثار تاریخی و فرهنگی غور تحقیقاتی هم انجام داده یکی از عوامل بی‌توجهی به آثار تاریخی این ولایت را فساد در حکومت گذشته و جنگ‌های دوام‌دار میان حکومت سابق و امارت اسلامی می‌داند و تاکید می‌کند که در حال حاضر زمینه بازسازی فراهم شده است.

او علاوه می‌کند که در گذشته بارها نسبت به بازسازی منارجام تاریخی غور اقدام شده ولی بنابر دلایلی از سوی مقامات وقت شروع نشده و برخا هم ادامه نیافته است.

در تازه‌ترین مورد آقای فایق تحقیقی درباره قدامت تاریخی آبدات تاریخی ولسوالی تیوره غور انجام داده و از این ولسوالی به عنوان یکی از مکان‌های کهن و دارای آثار ارزشمند تاریخی یاد کرده است.

وی در این باره می‌گوید که متاسفانه تمامی آثار تاریخی ولسوالی تیوره در معرض فروپاشی قرار دارند و از گذشته تا کنون بررسی روی آن‌ها صورت نگرفته است.

ولسوالی تیوره غور از ولسوالی نسبتا بزرگ و کهن غور است که در آن آثار ارزشمند تاریخی و با قدامت وجود دارد.

این ولسوالی از اطراف نسبتا با کوه‌های بزرگ احاطه شده و دارای ده‌ها قریه خورد و بزرگ می‌باشد.

در کنار ولسوالی تیوره، شمار زیادی آبدات ارزشمند تاریخی در اقصی نقاط غور موجود اند که برخا نسبتا از بین رفته و برخی دیگر هم تا کنون سالم مانده‌اند.

با این همه، مقامات محلی غور می‌گویند که بررسی‌های آنان برای حفاظت از آثار تاریخی آغاز شده و در این رابطه تا کنون تلاش‌های هم صورت گرفته است.

مولوی حماس، آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ غور اضافه می‌کند که با وجود بررسی‌های اولیه آنان از مرکز هم کمک درخواست شده که تا کنون پاسخ دریافت نکرده است.

به گفته او حفاظت از بناهای تاریخی یکی از موارد است که مقامات محلی غور روی آن توجه جدی دارند.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.