داعش مسئولیت حمله به دانشگاه کابل را به عهده گرفت

گروه تروریستی داعش، مسوولیت حمله به دانشگاه کابل که در آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند را به عهده گرفت.

به خبرگزاری وطن24؛ شماری از مهاجمان مسلح، حوالی ساعت 11:00 قبل از ظهر روز دوشنبه (12 عقرب) وارد دانشگاه کابل شده و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.این درگیری چندین ساعت به طول انجامید و پس از کشته شدن سه مهاجم پایان یافت.

وزارت صحت عامه کشور گفته است که در این حمله تروریستی، 22 نفر کشته و 22 تن دیگر زخمی شده‌اند.همه کشته شدگان این حمله غیرنظامی و اکثریت‌شان دانشجویان دانشگاه کابل هستند.

گروه تروریستی داعش با انتشار خبرنامه‌ای و یک تصویر از دو فردی‌که ادعا کرده مهاجمان هستند، مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است

اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور در نطق تلویزیونی این حمله را محکوم کرد، آن را جنایت ضد بشری خواند و گفت “انتقام این حمله را چند برابر خواهیم گرفت.”

آقای غنی گفت: “به طالبان و همه گروه‌های تروریستی می‌گویم که با این عمل‌ها اراده ملت افغانستان را نمی‌توانید در کنترل بگیرید. دشمنان افغانستان و حامیان آن باید بدانند که هیچگاه در برابر وحشت ظالم سر خم نکرده‌ایم. من به ظرفیت و شجاعت نیروهای امنیتی باور دارم.”

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری کشور در واکنش به این حمله در صفحه توییتر خود نوشته که این حمله “برای ما یک ناکامی استخباراتی است. اما برای طالب گندیده‌گی وجدان.”

این حمله زمانی انجام شد که قرار بود که نمایشگاه “کتاب افغانستان و ایران ویژه دانشجویان و دانشگاهیان” در دانشگاه کابل برگزار شود.

شیوای شرق، معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ، ساعتی پس از این حمله در صفحه فیسبوک خود نوشته است که “پس از ختم سخنرانی‌ها، قرار بود که نمایشگاه کتاب افغانستان و ایران را گشایش بخشیم که انتحاری‌ها در دانشگاه داخل شدند و درگیری آغاز یافت.”

گفته می‌شود که به بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل نیز هنگام آغاز این حمله در دانشگاه کابل بوده است.

یک منبع نزدیک به آقای امینیان  به خبرنگار ایرنا در کابل گفته که “آقای امینیان هنگام حمله مهاجمان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مشترک کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل حضور داشت اما وی و شرکت کنندگان ایرانی و سایر همراهان آنها به سلامت از دانشگاه خارج شدند.”

در همین حال سفارت ایران در کابل، حمله جنایتکارانه و تروریستی بر دانشگاه کابل را به شدت محکوم کرده است.

این سفارت با نشر بیانیه‌ای گفته:”سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، حمله جنایتکارانه و تروریستی صبح امروز به دانشکده حقوق دانشگاه کابل را که منجر به شهادت و زخمی شدن شماری از دانشجویان و افراد حاضر در این دانشگاه گردیده را به شدت محکوم می‌نماید”

در بیانیه آمده:” تکرار اینگونه اقدامات غیر انسانی گروه‌های تروریستی علیه مراکز آموزشی و نهادهای مدنی افغانستان امری بسیار خطرناک می‌باشد که لازم است از سوی تمام اعضای جامعه جهانی قویا تقبیح و از تحقیقات جدی درخصوص شناسایی عوامل واقعی اینگونه حملات وحشیانه به هر طریق ممکن حمایت گردد”.

بیانیه افزوده:”این سفارت ضمن تسلیت به خانواده‌های شهداء و آرزوی بهبود برای مجروحین این حادثه، مراتب همدردی و همبستگی کامل خود را با دولت و ملت افغانستان اعلام می‌دارد”.

این حمله تروریستی با محکومیت ملی و بین‌المللی روبرو شده است.

دولت افغانستان امروز سه‌شنبه (13 عقرب) را به دلیل حمله خونین به دانشگاه کابل ماتم ملی اعلام کرده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.