توافقنامه میان عبدالله و غنی تکرار تجارب ناکام آنها در گذشته است

گروه طالبان به امضای توافقنامه سیاسی میان محمداشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله واکنش نشان داده و آن را “تکرار تجارب ناکام قبلی” خوانده است.

سهیل شاهین در صفحه توییتر خود نوشته:”چیزی که در کابل جریان دارد، تکرار تجارب ناکام قبلی است”.

وی گفته:” جهت‌های افغان باید به حل اصلی مشکل متوجه شوند. حل معضله افغانستان در عملی شدن پیمان دوحه نهفته است”.

او افزوده:”باید از ایجاد موانع اجتناب صورت گیرد. پروسه رهایی زندانیان تکمیل و هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود”.

ای در حالی است که سازمان ملل متحد، ناتو، امریکا، ایران و برخی کشورهای دیگر از امضای توافقنامه سیاسی میان محمداشرف غنی رییس جمهور و داکتر عبدالله عبدالله رییس پیشین ریاست اجرایی استقبال کرده‌اند.

گفتنی است که توافقنامه سیاسی میان محمداشرف غنی رییس جمهور و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی پس از 5 ماه از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، روز یکشنبه (28 ثور) به امضا رسید.

کمیسیون انتخابات، 5 ماه پیش محمداشرف غنی را برنده انتخابات اعلام کرد اما عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی او این نتایج را غیرقانونی خواند.

همزمان با برگزاری مراسم تحلیف محمداشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری، داکتر عبدالله نیز به طور جداگانه در قصر سپیدار مراسم تحلیف برگزار و اعلام کرد که حکومت همه شمول تشکیل می‌دهد.

پس از برگزاری دو مراسم تحلیف، تنش سیاسی میان دوتیم حل نشده باقی مانده بود و حتی سفر وزیر خارجه امریکا به افغانستان و کاهش کمک یک میلیارد دالری به این کشور نیز نتوانست که بن بست سیاسی در این کشور را حل کند.

اکنون بعد از گذشت ماه‌ها چانه زنی سیاسی آقای غنی و عبدالله توافق نامه سیاسی را با حضور شماری از مقام‌های سیاسی در ارگ امضاء کردند.

براساس متن توافق که توسط مشاور ارشد آقای غنی و تلویزیون ملی افغانستان همرسانی شده است. صلاحیت عبدالله عبدالله که ریاست شورای عالی مصالحه ملی را دارد، موارد ذیل است.

آقای عبدالله براساس این توافق نامه رئیس شورای عالی مصالحه است و صلاحیت دارد تا رهبری روند صلح را به عهده داشته باشد. جلسات شورای عالی مصالحه را رهبری کند و در تعیین و تقرر مقامات و کارمندان اجرائیه و اداری مربوطه، به شمول وزارت دولت در امور صلح صلاحیت دارد.

گفته می‌شود که آقای عبدالله عضو شورای امنیت ملی، کابینه و همچنین شورای وزیران کشور نیست.

 

اما بر اساس این توافق، به جنرال عبدالرشید دوستم معاون پیشین ریاست جمهوری و از متحدین انتخاباتی داکتر عبدالله نیز رتبه مارشالی داده شده است.

در همین حال ارگ ریاست جمهوری نیز با نشر خبرنامه‌ای گفته که بر اساس توافق سیاسی عبدالله عبدالله “از نظر تشریفات و پرتوکول در مسایل مربوط به مصالحه ملی جایگاه مقام دوم کشور را دارا می‌باشد”.

در این اعلامیه تاکید شده که قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان مقام دوم کشور را برای معاون اول ریاست جمهوری محفوظ ساخته است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.