تحولات اقتصادی چشمگیر انتظار مردم هرات از خط آهن هرات – خواف

فعالان و مسئولان محلی در هرات آغاز به کار خط آهن هرات خواف را تحول بزرگ و نقطه اوجی در شکوفایی اقتصادی این ولایت می‌دانند.

به باور آنان حالا افغانستان با این خط آهن متصل به آب‌های آزاد و خط ریلی جهانی شده که می‌تواند تغیرات عمده‌ای در معیشت مردان به بار آورد.

محمد عزیزی استاد دانشگاه به خبرگزاری وطن24 گفت: “افتتاح این راه آهن می‌تواند راه تجارت جهانی را به روی افغانستان باز کند و برای هزاران جوان شغل آفرینی کند.”

به بیان وی همچنین این خط آهن در کاهش هزینه‌های ترانسپورتی نقش عمده‌ای را ایفا ‌کند و هزینه‌های سنگین که افغانستان از ناحیه صادرات واردات متحمل می‌شد را کاهش چشمگیری ‌دهد.

او اضافه می‌کند این مسیر زمانی اهمیت بیشتر از امروز پیدا می‌کند که تا شهرک صنعتی هرات برسد و از آنجا به دیگر ولایات افغانستان هم گسترش پیدا کند؛ آن زمان می‌شود افغانستان را در ردیف کشورهای پیشرفته‌ در بخش تجارت و ترانسپورت عنوان کرد.

در همین حال مسئولان اتاق تجارت هرات خبر از آمادگی شان جهت برنامه ریزی و شروع تبادل کالا از این مسیر با ایران و از آن طریق با کشور‌های اروپایی و عربی می‌دهند.

محمد رفیع رحمانی، مسئول اجرایی اتاق تجارت هرات می‌گوید: “ما در حال کار روی ارسال کالا از طریق خط آهن هرات_خواف هستیم.”

به گفته او عمده‌ترین کالای‌های که از این طریق به خارج از کشور ارسال می‌شود میوه‌های خشک، تولیدات حیوانی و سنگ هستند.

وی همچنین افتتاح این راه را گام بزرگی در شروع تجارت جهانی افغانستان عنوان می‌کند و تاثیر آن را در کاهش هزینه‌های ترانسپورتی موثر می‌داند.

خط آهن هرات – خواف روز پنچ‌شنبه هفته قبل به دستور روئسای جمهور افغانستان و ایران افتتاح شد.

این مسیر افغانستان را متصل به بازار های جهان می‌کند و می‌تواند در اقتصاد افغانستان تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

 

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.