بیش از 14 هزار رای در هرات باطل اعلام شد

به گزارش خبرگزاری وطن24، فرشته هِشام، رئیس کیمسیون شکایت‌های انتخاباتی هرات می‌گوید: “با سند‌هایی که در نزد این کیمسیون وجود دارد آرای 11 محل رأی دهی این ولایت باطل شده است.”

او افزود محل‌هایی که رأی‌شان باطل شده شامل، جاده سلطانی، خلوه کا، قره باغ، دشت نیزان، چناران دو محل، یک محل از لیسه جامی، چند محل از ولسوالی شیندند و یک محل هم از جبرئیل که تکراری وارد سایت کیمسیون شده بود.

وی بیان داشت در مجموع تمام این ولایت، چهارده هزار چهارصد و شصت و یک رأی باطل شده است.

خانم هشام یادآور شد رقم آرای باطل شده در هرات، بی مانند در کل افغانستان است.

رئیس کیمسیون شکایت‌های انتخاباتی این ولایت علاوه کرد، در صورت اینکه نامزدان معترض به این گزارش قناعت نداشته باشند، می‌توانند برای دادخواهی بیشتر به دفتر مرکزی کابل مراجعه کنند.

به گفته رئیس این کیمسیون با ابطال این آرا در لیست‌های ابتدایی نامزدان برنده، تغییرات چشم گیری به وجود خواهد آمد و حتی حذف آنان از لیست نهایی هم دور از انتظار نخواهد بود.

در همین حال فاطمه باقری، کمیشنر رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی این ولایت می‌گوید: “ابطال آرا در این ولایت دلایل زیادی دارد که از رأی‌های استفاده شده به نفع یک نامزد گرفته تا عدم رعایت در وقت رأی دهی شامل آنان است.”

به بیان وی برعلاوه تقلباتی که در بعضی از محل‌های رأی دهی وجود داشت در وقت انتقال هم این صندوق‌ها دست کاری شده بود.

خانم باقری افزود رأی‌هایی که در دیتابس کیمسیون مستقل انتخابات به ثبت رسیده، با آرایی که در صندوق‌ها وجود داشت تفاوت زیادی دارد که به همه آنها رسیدگی شده است.

از سویی هم امیرمحمد مظفری، یکی دیگر از کمیشنران کیمسیون شکایت انتخاباتی هرات می‌گوید: “تمام شکایت‌هایی که از هر طرف برای‌شان رسیده بود به گونه درست بررسی شده و شکایتی باقی نمانده که به آن پرداخته نشده باشد.”

او هم تأکید کرد تغییرات زیادی در لیست نهایی نامزدان برنده به وجود خواهد آمد.

به گفته وی دو نامزدی که درلیست ابتدایی برنده اعلام شده بودند یکی از زنان و یک نفر دیگر هم از مردان است که حذف گردیده‌اند.

اما از طرف دیگر شیراحمد احمدیار، مسئول دفتر ولایتی تیفا در هرات می‌گوید: “این گونه گزارش‌ها نمی‌تواند که آبروی رفته انتخابات در افغانستان را برگرداند و یا اعتماد مردم را به دست آورد.”

وی گفت در تقلباتی که در این انتخابات صورت گرفته از مرکز تا این ولایت دست‌هایی دخیل بوده است.

با گذشت هر روز مسئله انتخابات پارلمانی افغانستان پیچد‌ه‌تر می‌شود اما کیمسیون مستقل انتخابات بارها اطمینان داده که به تمام این مشکلات رسیدگی خواهد کرد.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.