بر تقویت نظام تحصیلی و حمایت از کدرهای علمی کشور تاکید شد

سمینار علمی-دینی به منظورهماهنگی بیشتر میان نهاد­های تحصلی و آموزشی و رفع چالش‌­ها برای استادان دانشگاه­‌های خصوصی و دولتی دردانشگاه هرات برگذار شد.

این سمینار امروز (10 حوت)، با حضور نماینده وزارت تحصیلات عالی کشور، مقامات محلی هرات و استادان دانشگاه­‌های خصوصی و دولتی این ولایت دایر شد و تا سه روز ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری وطن24، عبدالعزیز نعمانی، رئیس دانشگاه هرات گفت که سمینار علمی-دینی برای تمام دانشگاه‌های کشور در 34 ولایت از سوی وزارت تحصیلات عالی شروع شده است.

آقای نعمانی افزود که مراکز علمی نقش حیاتی در تربیت نسل نوین و انکشاف علمی دارند و امارت اسلامی متعهد به آموزش و تعلیم به تمام شهروندان افغانستان می‌باشد.

به بیان وی، ارزیابی واصلاحات لازم روی نصاب آموزشی از سوی وزارت تحصلات عالی جریان دارد و آنچه برای یک نظام آموزشی پیشرفته و مسلکی در کشور لازم است، اجرا خواهد شد.

او در ادامه اضافه کرد که در 15 حوت سال جاری درس­های دانشگاه‌­ها شروع خواهد شد و کار برای فراهم شدن زمینه تعلیم و تحصیل در چوکات شریعت اسلامی جریان دارد.

در همین­حال، آگاهان و استادان دانشگاه­‌ها در ولایت هرات می‌­گویند که برگزاری چنین سمینارهایی سبب نزدیکی و همکاری بیشتر میان نهاد­های علمی و آموزشی و مسؤلان خواهد شد و لازم است این برنامه‌­ها افزایش یابند.

به باورآنها، برای تقویت نظام آموزشی و کیفیت آن، باید از کدر­های علمی جوان استفاد شوند.

محمد رفیق شهیر، آگاه امور در هرات گفت که استخدام کدر­های جوان و متخصص در نهاد علمی، برای تقویت نظام آموزشی الزامی است.

عتیق­الله رحیمی، معاون اتحادیه دانشگاه‌­های خصوصی زون غرب کشور هم بیان کرد که در حال حاضر در اکثر دانشگاه‌­ها و نهاد علمی کدرهای علمی به اندازه کافی وجود ندارند و برای تقویت این مراکز، باید کادر­های جوان و متخصص استخدام شوند.

به بیان آقای رحیمی، با توجه به ممنوعیت تحصیل دختران و چالش‌های باقی مانده از گذشته در دانشگاه‌ها، اکثر نهادهای تحصیلی خصوصی با مشکل مالی مواجه شده‌اند.

او هم­چنان علاوه کرد که در صورت ادامه این روند، ممکن است خیلی از مؤسسات و دانشگاه‌­های خصوصی درکشور مسدود شوند.

این­ در حالی­‌است که به اساس اعلامیه وزرات تحصیلات عالی کشور، قراراست در 15 حوت سال جاری دانشگاه­­‌های خصوصی و دولتی در سراسر کشور، تنها برای پسران بازگشایی شوند.

با گذشت اضافه‌تر از یک و نیم سال از مسدود ماندن مکاتب دخترانه، انتظار مردم این است تا حکومت با برنامه‌های جدید زمینه آموزش و تحصیل دختران را از سال جدید فراهم کند.

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.