برای محو اعتیاد در افغانستان جامعه جهانی باید با امارت اسلامی همکاری کند

رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات گفته است در افغانستان پنج میلیون به مواد مخدر اعتیاد دارند و برای مبارزه با این پدیده همکاری جامعه جهانی با امارت اسلامی یک نیاز جدی است.

از روز جهانی مبارزه با مواد مخدر روز گذشته (5 سرطان) با حضور داشت مسئولان محلی، فرهنگیان و علمای دینی در همایشی در دانشگاه جامی بزرگداشت شد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، مولوی نعیم الحق حقانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات در این همایش گفته که در افغانستان پنج میلیون تن به مواد مخدر آغشته هستند و برای مبارزه با این امر همکاری جامعه جهانی با امارت اسلامی لازم است.

او بیان کرده که امارت اسلامی در کنار اینکه منع کشت مواد مخدر در کشور می‌شود تلاش جدی در راستای مبارزه با مواد مخدر هم خواهد داشت.

وی از مردم و تاجران خواسته که کسانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند به عنوان مریض ببینند و در قسمت ترک اعتیاد این افراد با حکومت همکاری داشته باشند.

در همین حال، مولوی حیات الله روحانی، مدیر مبارزه با مواد مخدر در هرات می گوید که از زمان حاکمیت نظام امارت اسلامی تا کنون 2500 معتاد به مواد مخدر در هرات از سوی این اداره جمع آوری شده است.

او گفته از میان آنان، 1800 نفر از افراد مبتلا به مواد مخدر درمان شده و به خانواده‌های شان تسلیم داده شدند و به تعداد 700 تن دیگر نیز تحت مداوا قرار دارند.

در ادامه علمای دین و برخی استادان دانشگاه هم در این باره صحبت کردند.

آنان گفته‌اند که استفاده از مواد مخدر نه تنها پدیده شوم اجتماعی است بلکه در کنار آنان زیان‌های اقتصادی هم بر پیکر جامه وارد می‌کند.

شمس الحق فضل استاد دانگاه جامی می گوید: “بیشتر معتادان پول مصرف مواد خود را از خانواده خود می گیرند که این خود برای افغانستان از نظر اقتصاد خانواده ضربه بسیار مهلکی است.”

آقای فضل می افزاید که باید برای جلوگیری از ضعف اقتصادی خانواده‌ها در کشور باید در این زمینه فرهنگ سازی شود تا جوانان دیگر به مواد مخدر روی نیاورند.

این در حالی ست که به اساس آمار مدیریت مبارزه با مواد مخدر در هرات حدود 75 هزار فرد اعتیاد به مواد مخدر دارند که از این میان پنج هزار آنان خانم‌ها هستند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.