بحران بی سابقه افزایش مواد غذایی در افریقا

سازمان ملل متحد هشدار داد؛ افزایش شدید قیمت غذا و سوخت در افریقای جنوبی به دلیل جنگ در اوکراین، این قاره را در معرض بحرانی بی‌سابقه قرار داده است.
سایت شبکه خبری الجزیره با گزارش این خبر افزوده که درگیری‌ها در اوکراین و تحریم‌های غرب علیه مسکو تأمین گندم، کودهای شیمیایی و سایر کالاها را با اخلال مواجه کرده و این موضوع، برای افریقا که از قبل در نتیجه تغییرات جوی و همه‌گیری کرونا با مشکل دست و پنجه نرم می‌کرد دشواری‌های بیشتری به وجود آورده است.
ریموند گیلپین، اقتصاددان ارشد برنامه توسعه سازمان ملل در افریقا گفت: “این بحران بی‌سابقه برای قاره افریقا است. ما شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی در این قاره هستیم.”
گیلپین که در یک کنفرانس خبری در ژنو حضور داشت تصریح کرد افزایش شدید تورم به ویژه کشورهایی مانند افریقای جنوبی، زیمبابوه و سیرالئون را با مشکل مواجه می‌کند.
بسیاری از کشورهای افریقایی وابستگی شدیدی به واردات مواد غذایی و کودهای شیمیایی از روسیه و اوکراین دارند.
این دو کشور که از چندی پیش (ماه حوت) درگیر جنگ شده‌اند جزء صادرکنندگان عمده گندم، غلات و روغن آفتابگردان هستند.
در برخی از کشورهای افریقایی تا حدود ۸۰ درصد از نیاز به گندم از طریق واردات از دو کشور روسیه و اوکراین تامین می‌شود.
با این وجود، افزایش قیمت نفت در نتیجه جنگ اوکراین، افزایش شدید قیمت سوخت و مواد سوختی را در قاره افریقا به همراه داشته است.
آهونا ازیاکوناوا، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: “با توجه به اخلال‌های صورت گرفته در تامین کالاها شاهد به وجود آمدن شرایط اضطراری هستیم؛ این کشورها یک شبه به کجا برای تامین محصولات مورد نیاز خود رجوع کنند؟”
گیلپین علاوه بر این گفته مشکلات اقتصادی می‌تواند به تشدید تنش‌های اجتماعی در بخش های بحران زده این قاره نظیر ساحل صحرا، بخش‌هایی از آفریقای مرکزی و شاخ آفریقا منجر شود.
این اقتصاددان سازمان ملل گفت تنش‌ها به ویژه در مناطق شهری و اجتماعات فقیر می‌تواند به شکل‌گیری تظاهرات‌های خشونت‌بار و شورش‌های خشن تبدیل شود.
وی اضافه کرد کشورهایی که قرار است سال جاری و سال آینده انتخابات برگزار کنند به طرز ویژه‌ای آسیب‌پذیر هستند.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد چند روز پیش گفت در تلاش است از طریق مذاکره مسیر بازگشت محصولات کشاورزی مربوط به دو کشور روسیه و اوکراین به بازار را تسهیل کند.
او گفت هدف از این کار پایان دادن به یک بحران سه بعدی در کشورهای در حال توسعه است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.