باشندگان هرات خواهان فعال شدن دوباره ملی بس‌ها در سطح شهر هستند

باشندگان هرات هم‌زمان با سرد شدن هوا و افزایش چالش‌های اقتصادی خواستار فعال شدن خط ملی بس در سطح شهر شدند.

باشندگان هرات تاکید می‌کنند که کرایه‌های بلند موترهای کوچک خطی باعث شده، مردم توان پرداخت کرایه‌ای بالا را نداشته باشند.

به باور آنان، موجودیت ملی بس در سطح شهر باعث می‌شود قشر ضعیف جامعه با متقبل شدن هزینه کم‌تر رفت و آمد کنند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، هارون قادری، باشنده هرات می‌گوید: «متاسفانه ملی بس‌ها با وجود مشکلات اقتصادی مردم غیر فعال اند و کرایه‌ها هم هر روز افزایش می‌یابد؛ اگر خط ملی بس فعال شود نرخ کرایه‌ها پایین می‌آید و این موضوع برای خیلی از باشندگان هرات مخصوصا دانش‌آموزان مفید تمام می‌شود.»

هم‌چنین به باور رشید، باشنده دیگر هرات، فعال بودن خط ملی‌بس سهولت‌های خوبی در پی دارد و ممکن است در ایجاد نظم شهری مفید واقع شود.

او می‌گوید خیلی از مشکلات ترافیکی در سطح شهر به‌خاطر موجودیت بیش‌ از حد موتر و سه چرخ است که بدون توجه به ایستگاه‌های شهری، مسافر پایین و بالا می‌کنند.

وی تاکید می‌کند این معضل باعث پیش‌آمد خیلی از حوادث ترافیکی هم در سطح شهر شده است.

با این حال، فعال شدن تمامی ملی‌ بس‌ها اقدام راحتی برای حکومت نیست. ظرفیت ملی بس‌های موجود در هرات نسبتا به آخر رسیده و نیاز به تغییرات جدی با هزینه نسبتا سنگین دارد.

جمشید احمد بهین، مسئول مدیریت ملی بس هرات می‌گوید: «در حال حاضر تن‌ها شش ملی بس در مسیر ولسوالی‌های هرات فعال اند و در سطح شهر فعلا امکان فعال شدن ملی بس‌ها بعید به‌نظر می‌رسد.»

به‌گفته او، در مدیریت ملی بس هرات 57 ملی است که 51 ملی بس غیر فعال اند و راه‌اندازی مجدد آن‌ها نیاز به هزینه‌های سنگین دارد؛ از جانبی‌هم در حال حاضر پرزه‌جات این موترها در هرات یا یافت نمی‌شود و یا گران است.»

فعال بودن خط ملی بس در کلان‌ شهرهای افغانستان همواره یکی از خواسته‌های اساسی مردم بوده است.

توقف این روند در هرات مردم را وادار کرده تا هم‌چنان با کرایه‌های بلند و سایط نقلیه مانند سه چرخ و دیگر موترهای لینی رفت و آمد کنند.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.